Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Branża filmowa w ZEA

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Katarzyna Pieniążek | 2016-02-09 07:03:41
analizy rynkowe

Produkcja telewizyjna w języku arabskim, postrzegana jest jako nisza, która posiada duży potencjał rozwoju i może stać się głównym źródłem przychodów i miejscem pracy dla firm w nadchodzących latach.

Sektor Filmowy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

 

Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się centrum przemysłu filmowego i mediów cyfrowych w regionie krajów Zatoki Arabskiej. Aspirują też do miana ośrodka działalności filmowej większego terytorium- Bliskiego Wschodu. Inwestycje w sektor, holistycznie, związane są ze strategią dywersyfikacji gospodarki opartej wciąż w dużej mierze na wydobyciu ropy naftowej. W tym celu inicjowany jest szereg przedsięwzięć katalizujących rozwój sektora filmowego.

Media Zone Authority Abu Dhabi w poprzednim roku poświęciło ponad 8 mln USD, a w ciągu najbliższych 5 lat, wyda kolejne 100 mln USD na bezpośrednie wsparcie produkcji filmowej i telewizyjnej w Abu Zabi. Image Nation Abu Dhabi, główne ramię finansowe Media Zone Authority, wspiera obecnie lokalnych reżyserów, takich jak: Ali Mostafa („Z punktu A do B”, film, który będzie miał swą teatralną adaptację w Wielkiej Brytanii i we Włoszech), czy Majid Al Ansari („Zinzana”). Instytucja rozwija też aktualnie pełnometrażowy film dokumentalny „On nazwał mnie Malala”. Zmiana strategii na udzielenie większego wsparcia produkcji rodzimej, poskutkowała decyzją o zakończeniu dorocznego Festiwalu Filmowego w Abu Zabi. Ruch ten nie będzie miał wpływu na działalność funduszu filmowego SANAD, który dostarczał już wcześniej kluczowego wsparcia finansowego dla wielu lokalnych i regionalnych produkcji filmów dokumentalnych i długometrażowych, zwłaszcza na etapie rozwoju projektu i post-produkcji. Poza tym, ZEA wciąż reprezentowane są na międzynarodowej scenie filmowej poprzez Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Dubaju i Międzynarodowy Festiwal Filmów Dziecięcych w Szardży.

Image Nation nadał impuls do rozwoju produkcji telewizyjnej w języku arabskim, niszy, która posiada duży potencjał rozwoju i która może stać się głównym źródłem przychodów i miejsc pracy dla firmy w nadchodzących latach. Strategia medialnej strefy Twofour54 (w Abu Zabi) m.in. wywiera duży nacisk na rozwój arabskojęzycznych produkcji z zakresu mediów cyfrowych oraz szkoleń opiewających ten temat. Laboratorium Kreatywne tej strefy liczy 6000 zarejestrowanych członków, z czego 1600 to obywatele ZEA. Członkowie mogą korzystać z rozbudowanej infrastruktury obiektów szkoleniowych oraz dofinansowania dla mediów online. Twofour54 zmodernizowało swoje centrum post-produkcyjne, wyposażając instytucję w najnowsze technologie edycji, korekcji kolorów i dźwięku, stając się tym samym najbardziej zaawansowaną technicznie placówką post-produkcyjną w regionie Bliskiego Wschodu. Coraz większą uwagę przykłada się na edukację młodych Emiratczyków. Mubadala, fundusz inwestycyjny Abu Zabi, finansuje odrodzenie edukacyjnych programów telewizyjnych dla dzieci dotyczących zagadnień takich jak: zdrowy styl życia, otyłość. Rozwija się też sama edukacja filmowa. Czwarty rok z rzędu, Arabskie Studio Filmowe oferuje programy szkoleniowe dotyczące kinematografii dokumentalnej i długometrażowej. Oddziały Uniwersytetu Nowojorskiego i Nowojorskiej Akademii Filmowej w Abu Zabi oferują zajęcia z kinematografii. Dodatkowo, Uniwersytet Zayeda nawiązał współpracę z Nowojorską Akademią Filmową dotyczącą studiów magisterskich w specjalizacji: kinematografia. Od tego roku wprowadzono też warsztaty dla emirackich licealistów w Szkole Sztuki Tish Uniwersytetu Nowojorskiego. Twofour54, we współpracy z Image Nation i Dubai Films prowadzą również programy mentorskie dla twórców filmowych.

Kraj, oprócz finansowania rodzimej twórczości, stawia też na przyciąganie produkcji zagranicznych. Wcześniejszymi hollywoodzkimi filmami nakręconymi częściowo w ZEA były: „Mission: Impossible – Ghost Protocol”, „Syriana” i „Dziedzictwo Bourne'a”. Zdecydowano się też na nakręcenie scen filmu „Gwiezdne Wojny - Moc się Budzi” i „Szybcy i Wściekli 7”. Oryginalna, ascetyczna lokalizacja Gwiezdnych Wojen z poprzednich epizodów znajduje się w Tunezji, jednak zdecydowano, iż państwo jest aktualnie zbyt niestabilne politycznie, by kontynuować tam działania. Pustynne krajobrazy ZEA okazały się doskonałym substytutem. We wrześniu 2015 r. w Abu Zabi rozpoczną się zdjęcia do filmu „Machina Wojenna”, w której główną rolę zagra Brad Pitt. Inną produkcją będzie „Star Trek – Beyond”. Poza wielkoformatowymi produkcjami Hollywoodzkimi, na przedsięwzięcia w ZEA decydują się też twórcy seriali, np. „Top Gear”, „Moda na Sukces”, czy filmów z Bollywood (np. „Dhishoom”, „Rodzina – Więzy Krwi”), pakistańskiego Lollywood i niektórych krajów europejskich. Zniżki, stabilność gospodarczo-polityczna i doskonale rozwinięte zaplecze techniczne powodują, iż ZEA są coraz chętniej wybierane przez nie-arabskich producentów filmowych. Od 2012 r. Strefa Medialna Twofour54, oferuje 30% zniżkę na koszty produkcji przy spełnieniu warunku wynajęcia firmy produkcyjnej lub post-produkcyjnej działającej w strefie. Zespoły filmowe mogą również ubiegać się o zwrot kosztów podróży za pośrednictwem narodowego przewoźnika: Etihad. Ułatwia się też proces wystawiania wiz. Dubaj od 2000 r. również posiada szybko rozwijającą się strefę medialną. Projekty rozwijane w tej strefie w zdecydowanej większości stanowiły jednak reklamy i telewizyjne programy rozrywkowe. W Dubaju powstało studio filmowe – Studio City o powierzchni ponad 2 mln metrów kwadratowych. Koszt projektu wyniósł 1,4 mld AED. Znajduje się w nim największe na świecie studio nagrań dźwięku, czy dwa zbiorniki do nagrań podwodnych. Planuje się też wybudowanie hoteli, a nawet szkoły filmowej w kompleksie Studio City.

Podczas gdy zachęty operacyjne i finansowe działają na rzecz ZEA, należy jednak pamiętać o dużej wrażliwości religijnej i politycznej. Skrypty muszą być zgodne z „kodeksem treści” i są sprawdzane przez departament licencjonowania i regulacji wybranej strefy medialnej oraz przez krajowego cenzora. Ze względu na cenzurę niektóre produkcje zostały odrzucone przez władze ZEA. Były to np. „Seks w Wielkim Mieście 2” i „Body of Lies”. Oba projekty ostatecznie zostały wykonane w Maroku.

ZEA alokuje znaczące środki na promocję lokalnego sektora filmowego poza granicami kraju. W maju 2015 r. reprezentacja emirackich instytucji medialnych, w tym: Komisji Filmu i Telewizji w Dubaju (DFTC), Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Dubaju (DIIF), Centrum Marketingu Turystyki i Handlu w Dubaju (DTCM), Komisji Filmowej Abu Zabi (ADFC), strefy medialnej Twofour54, Festiwalu Dziecięcego w Szardży, zaprezentowała emiracki pawilon na Festiwalu w Cannes. Na wydarzeniu promowano Przewodnik Produkcji Filmowej ZEA 2015.