Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek kolejowy ZEA i państw GCC

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Katarzyna Crompton | 2016-10-17 10:10:53
etihad rail, i linie kolejowe, zea, union railway company

Etihad Rail – prezentacja korporacyjna

Etihad Rail jest centralną częścią projektu rozbudowanej sieci linii kolejowych GCC. Całkowita wartość projektów kolejowych w regionie jest szacowana na 79 mld USD (obejmując transport kolejowy, metro i tramwaj). Dodatkowo wspólny projekt rozbudowy sieci kolejowych GCC wart jest 30 mld USD. ​
 
Etihad Rail jest jednym z największych i najbardziej skomplikowanych projektów infrastrukturalnych realizowanych kiedykolwiek w ZEA obok Saadiyat Island, DP World Terminal 3, rozbudowy portu lotniczego Abu Dhabi AUH Airport Expansion, projektu elektrowni jądrowej ENEC Nuclear Plant i CMAG Chemicals City. Projekt jest zgodny z celem dalszej dywersyfikacji gospodarki ZEA wpisującej się w oficjalną Wizję 2021, mającej na celu dywersyfikację struktury gałęziowej gospodarki oraz nadanie systemowi gospodarczemu cech nowoczesności. Zgodnie z oficjalnymi planami strategicznymi priorytety te mają Emiratom zapewnić do roku 2030 uniezależnienie się od koniunktury na światowym rynku ropy naftowej oraz oparcie struktury gospodarczo-społecznej państwa na dynamicznych gałęziach gospodarki, w tym na transporcie i logistyce. Przewiduje się wzrost udziału PKB z sektorów innych niż naftowe powyżej 60% do roku 2030.
 
Etihad Rail to przedsiębiorstwo transportowe powołane w celu budowy i eksploatacji linii kolejowych w ZEA. Firma została założona w 2009 roku pod nazwą Union Railway Company. Akcjonariuszami w spółce są rząd emirate Abu Dhabi (70%) i rząd federalny ZEA (30%). Partnerem strategicznym Etihad Rail jest Deutsche Bahn. Etihad Rail jest jedynym operatorem transportu kolejowego w ZEA.
I etap budowy zostal zfinalizowany w 2014 roku, pierwszy odcinek sieci liczy 266 kilometrów i łączy miasta Habshan, Al-Ruwais i Shah. Tabor kolejowy firmy stanowią specjalnie przystosowane do warunków pustynnych amerykańskie lokomotywy spalinowe EMD SD70ACS oraz chińskie wagony samowyładowcze wyprodukowane przez CSR. Głównym ładunkiem przewożonym przez Etihad Rail jest granulat siarki produkowany przez zakłady petrochemiczne ADNOC. Linia przeznaczona jest dla pociągów składających się z nawet 110 wagonów, które mogą zabrać 11 tys. ton surowca. Oczekuje się, że kolej jest w stanie obsłużyć 80 mln ton ładunków masowych i kontenerów do roku 2020.
 
Docelowo Etihad Rail planuje budowę 1200 kilometrów linii kolejowych przebiegających wzdłuż kraju od Al-Ghweifat przy granicy z Arabią Saudyjską do Fujeirah nad Zatoką Omańską. Nowa linia kolejowa o ruchu została zaprojektowana ze skrajnią umożliwiającą obsługę dwupoziomowych wagonów kontenerowych AREMA i nacisk na oś o wartości 32,5 tony w zróżnicowanych warunkach terenowych obejmujących pustynię, tereny górzyste, miasta i wybrzeże. Wskazana w projekcie prędkość transportu kolejowego to 120 km/h w przypadku transportu ładunków, 200 km/h w przypadku ruchu pasażerskiego. Koszt projektu szacowany jest na 40 mld AED. W grudniu 2015 roku emiracki Federalny Urząd Transportu przyznał certyfikaty bezpieczeństwa dla Etihad Rail, które umożliwiły rozpoczęcie działalności komercyjnej (kwota nakładów inwestycyjnych w I fazie w sieć kolejową to 11 mld AED).
 
II etap równy 628 km ma na celu połączyć porty Khalifa i Jebel Ali przy granicy z Arabią Saudyjską i Omanem. Na początku roku Etihad Rail wstrzymał prace nad druga fazą systemu kolei dużych prędkości ze względu na spadki cen ropy i gazu, w rezultacie w październiku br. została podjęta decyzja o zawieszeniu procesu przetargowego na drugim etapie.

(źródło: Abu Dhabi Economic Vision 2030, Khaleej Times, Etihad Rail Market Research, X.2016)

 




Pliki do pobrania

Etihadrailcorporatepresentationen
pdf | 3.41 MB
Pobierz